Pelaksanaan PKM

Terdapat lima (5) tahap pelaksanaan perintah khidmat masyarakat melalui pendekatan kerja sosial seperti berikut:-

Tahap I: Sebelum Pelaksanaan  (Membina Hubungan)
  • Pegawai PKM menerima waran perintah khidmat masyarakat dari pesalah dalam tempoh 7 hari dari tarikh perintah;
  • Mengadakan konfrontasi kes dengan pesalah, ibubapa/penjaga, penyelia lapangan dan kaunselor.
  • Menyediakan jadual pelaksanaan aktiviti PKM pesalah berdasarkan elemen hukuman, pemulihan dan penginsafan.
 
Tahap II: Hukuman

Pelaksanaan pelbagai aktiviti kerja khidmat masyarakat adalah lebih kurang 40% daripada jumlah jam agregat dan tidak melebihi 8 jam sehari  seperti berikut:
  • Pemuliharaan bangunan.
  • Pemuliharaan kawasan
  • Penyelengaraan lanskap dan taman permainan.
  • Penyelenggaraan padang.
  • Penyajian makanan.
  • Penyelenggaraan surau.
  • Pengurusan diri penghuni.
  • Pembaikan kecil.
  • Housekeeping
Tahap III: Pemulihan
Pelaksanaan aktiviti yang mengandungi elemen pembentukan jati diri dan pembangunan kerjaya serta kemahiran.

Tahap IV: Penginsafan
Pelaksanaan aktiviti yang mengandungi elemen kerohanian dan penglibatan ibubapa serta penjaga.

Tahap V: Bahagian Pengintegrasian & Penamatan
Pelaksanaan program / aktiviti yang mengintergerasikan pelatih dengan masyarakat dan memberi persediaan untuk kembali ke pangkuan masyarakat .
 
Tempat Pelaksanaan Perintah Khidmat Masyrakat 
  • Institusi JKM
  • Premis-premis kerajaan
  • Pusat Pemulihan Dalam Komuniti (PDK)
  • Pusat Aktiviti Kanak-kanak (PAKK)
  • Pihak Berkuasa Tempatan
  • Pusat aktiviti Warga Emas
  • Home Help Services
  • Masjid dan rumah ibadat
  • Institusi NGO yang berdaftar dan lain-lain
Manual Pelaksanaan Perintah Khidmat Masyarakat
 
 
Tarikh Kemaskini : 27/12/2023