• CAWANGAN HUBUNGAN  MULTISEKTORAL 
     
    1. TANGGUNGJAWAB SOSIAL KORPORAT (CSR) DAN KOLABORASI STRATEGIK 
    • Merancang/mengurus/menyelaras program kesedaran  dan galakan Tanggungjawab Sosial Korporat/Corporate Social Responsibility (CSR) serta kolaborasi strategik melalui perkongsian bijak (multisektoral) dengan menggalakkan    penglibatan sektor kerajaan/korporat/ swasta/pertubuhan sukarela kebajikan (PSK)/pertubuhan bukan kerajaan (NGO) dalam kerja-kerja kebajikan dan pembangunan masyarakat.
    2.  PENGURUSAN SUMBANGAN KORPORAT 
    • Merancang/mengurus/menyelaras/memantau aktiviti sumbangan korporat daripada sektor kerajaan/korporat/ swasta/pertubuhan sukarela kebajikan (PSK)/pertubuhan bukan kerajaan (NGO)/individu kepada kumpulan sasar Jabatan. 
    3. PENGURUSAN MYCORPORATE CARE 
    • Mentadbir urus Sistem MyCorporate Care melalui     Jawatankuasa Pasukan Projek ICT MyCorporate Care. 
    CAWANGAN PERTUBUHAN SUKARELA KEBAJIKAN
     
    1. PERTUBUHAN SUKARELA KEBAJIKAN (PSK) 
    • Membangun/menyelaras/memantau/khidmat nasihat pelaksanaan Garis Panduan Pemberian Bantuan Geran Pertubuhan Sukarela Kebajikan (PSK) agar tadbir urus PSK di tahap yang optimum demi kesejahteraan kumpulan sasar Jabatan di PSK.
    • Mengurus/menyemak/menyedia dokumen permohonan/perjanjian Bantuan Geran PSK serta mengurusetia mesyuarat permohonan Bantuan Geran PSK di peringkat Jabatan.
    • Menyelaras dan memantau pengagihan peruntukan bagi geran PSK kepada PSK yang diluluskan.
    • Menjalankan pemantauan ke atas PSK Kebangsaan yang telah diluluskan geran PSK.
    2. BANTUAN KHAS PERBENDAHARAAN (BKP) 
    • Menyelaras/memantau/khidmat nasihat pelaksanaan program/aktiviti di bawah Bantuan Khas Perbendaharaan agar setiap program/aktiviti yang dijalankan memberi impak kepada pembangunan dan kesejahteraan kumpulan sasar Jabatan.
    • Mengurus/menyemak/menyedia dokumen permohonan/perjanjian Bantuan Kewangan BKP, mengurusetia mesyuarat permohonan Bantuan Kewangan BKP di peringkat Jabatan dan menghadiri mesyuarat Jawatankuasa Induk BKP di peringkat KPWKM.
    • Menyelaras dan memantau pengagihan peruntukan bantuan kewangan BKP kepada NGO yang diluluskan. 
    3. CUKAI
    • Menyelaras permohonan pengecualian cukai daripada NGO/PSK dengan JKM Negeri dan Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).
    CAWANGAN KESUKARELAAN
     
    1. PENGURUSAN SUKARELAWAN JKM
     
    •  Menguruskan keahlian Sukarelawan JKM.
    • Membangunkan pangkalan data Sukarelawan JKM.
    • Merancang, menggubal, melaksana dan memantau Garis Panduan Pengurusan Sukarelawan JKM.
     
    2. PENGURUSAN PEMBANGUNAN SUKARELAWAN JKM 
    • Membangun latihan kepada sukarelawan.
    • Merancang, menyelaras dan memantau pelaksanaan program pembangunan kesukarelaan dalam komuniti dan penyelarasan sukarelawan bencana.
    • Mengurus dan memantau Program Volunteers To Institutions (V2i), Program Pusat Aktiviti Sukarelawan atau Volunteers Activity Centre (V@C) serta membangun Program Ganjaran Sukarelawan (Volunteer Reward Program).
    • Menyelaras  penganjuran Majlis Anugerah Kesukarelaan peringkat negeri dan kebangsaan.
    • Menyelaras Sukarelawan JKM ke peringkat antarabangsa. 
    3. PENGURUSAN KEWANGAN BAHAGIAN 
    • Mengurus dan menyelaras keperluan kewangan Bahagian.
    • Membuat unjuran keperluan awal tahun dan agihan peruntukan kepada negeri.
    • Mengurus laporan kewangan bahagian.
    • Mengurus ePerolehan yang melibatkan tindakan pengesahan dan kelulusan bagi Nota Minta, LO dan perkara berkaitan perolehan bahagian. 
    4. PENERBITAN BAHAGIAN            
               
    • Mengurus dan menyelaras keperluan penerbitan bahagian.  
     CAWANGAN PEMERKASAAN KOMUNITI
     
    1. PENGURUSAN PEMERKASAAN KOMUNITI BANDAR 
    • Merancang, menyelaras dan memantau Program Pembangunan Komuniti di PPR, Program Projek Organisasi Komuniti (POK)  dan kawasan berisiko tinggi, program-program  komuniti (ad-hoc), program dan aktiviti di Pusat Transformasi Bandar (UTC). 
    2. PENGURUSAN PEMERKASAAN  KOMUNITI LUAR BANDAR 
    • Merancang, menyelaras dan memantau program pembangunan komuniti di PPR, Program POK  dan kawasan berisiko tinggi, program-program  komuniti (ad-hoc), program dan aktiviti di Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC).
     
    3. PENGURUSAN PROGRAM KHIDMAT BANTU  DI RUMAH (KBDR) 
    • Merancang, menyelaras dan memantau Program Khidmat   Bantu  Di Rumah (KBDR), latihan  kewangan   pelaporan dan pemantauan


    Tarikh Kemaskini :11/01/2024



  • Tarikh Kemaskini :25/04/2022

', start: '', end: '', className: 'third-color-custom', id: '6625' }, ], eventClick: function(info) { //alert(info.id); $('#my-content').load('/jkm/index.php?r=portal/activitydetail&id=' + info.id); // myModal.show(); //window.location.href = "/jkm/index.php?r=portal/activitydetail&id=" + info.id; } }); // var myModal = new bootstrap.Modal(document.getElementById('myModal'), {});